Nye krav for at dit kasseapparat er godkendt af SKAT

De nuværende krav

De fleste virksomheder der sælger produkter til privatpersoner, benytter sig af et kasseapparat og udsteder kvitteringer i form af en bon i stedet for en faktura. På nuværende tidspunkt er der følgende krav til hvad denne bon skal indeholde:

  • virksomhedens navn eller registreringsnummer (cvr-nr./SE-nr.)
  • udstedelsesdato
  • leverancens art
  • Salgsbeløbets størrelse
  • momsbeløbets størrelse (eller gør opmærksom på at momsen udgør 20% af betalingen)

Disse krav kræver bare af dit kasseapparat at du kan printe en bon ud med ovenstående oplysninger til kunden. Dette betyder at du ikke nødvendigvis behøver at have et kasseapparat der er digitalt for at det er godkendt af SKAT. Men der kommer snart nye skærpede krav for visse brancher som gør, at nogle virksomheder er tvungne til at anskaffe sig et nyt kassesystem.

FlexPOS kassesystem
SKAT

De nye krav fra d. 1. januar 2024

Der vil fra starten af 2024 komme nye og skærpede krav for kassesystemer. Virksomheder skal fremover anvende et digitalt salgsregistreringssystem. Dette vil være gældende for virksomheder med en årlig omsætning på mellem 50.000 til 10 mio. kr. indenfor følgende brancher:

  • Cafeer, værtshuse, diskoteker mv.
  • Pizzeriaer, grillbarer, isbarer mv.
  • Købmænd og døgnkiosker
  • Restauranter

Dette krav forventes at ramme ca. 12.500 virksomheder. Det er dog ikke noget problem for de virksomheder som allerede har et kasseapparat som benytter sig af et digitalt registreringssystem. Men hvis du har et ældre kassesystem der ikke har digital registrering, er du tvunget til at investere i et nyt.

Dette nye krav overholder et kassesystem med FlexPOS fra iAdvice og du er dermed sikker på at dit kasseapparat er godkendt af SKAT. Og med mulighed for direkte integration til dit nuværende økonomisystem (e-conomic, Dynamics NAV, C5, Visma Business, Uniconta & Dinero), er du altid sikker på at dine salgsaktiviteter er registreret digitalt. Du er altså dermed sikker på at overholde de nye retningslinjer samtidigt med at du slipper for manuelt at skulle opdatere regnskabet med ind og udbetalinger, da dine Z-rapporter automatisk bliver overført til dit økonomisystem.