Kasseapparat med lagerstyring

Vi har mange års erfaring med lagerstyring i både små og store butikker. Vi har igennem årerne været med til at åbne rigtig mange nye butikker - samt udskifte kasseapparater i endnu flere butikker, hvor vi har rådgivet om lagerstyring i mange forskellige sager.

Som butiksejer ser de fleste gerne en lagerstyring, som fungerer 100%, sammen med deres kasseapparat, webshop og økonomisystem (f.eks. e-conomic) og lagerstyringen giver en forventning om bedre kontrol i butikken. Andre ønsker lagerstyring, fordi de har en webshop, hvor det er super vigtigt at lageret altid er ajourført korrekt med salg fra kasseapparatet i butikken. De fleste med webshop kender kun alt for godt til frustrationen, når en vare er solgt på nettet, men også solgt i butikken kort tid forinden, så nu kan i ikke levere varen til webkunden.

For at sikre at I som ny kunde hos os opnår succes med Jeres lagerstyring til Jeres nye kasseapparat, så forsøger vi altid tidligt i foranalysen at lokalisere de rutiner i lagerstyringen, som vi mener måske kan give problemer efterfølgende. Lagerstyring giver utroligt mange fordele - men for små butikker kan lagerstyring også blive en stor mundfuld. Det ses tydelig når butiksejeren alene skal løfte alle de opgaver, der kræves af en komplet lagerstyringspakke - Se bare nedenfor.

Rutiner i lagerstyring i en butik?

Oprettelse af produkter, vedligehold af priser, oprettelse af indkøbsordre, varemodtagelse, fakturamodtagelse / bogføring af faktura, varetræk ved salg, løbende lagerjustering, årlig lageroptælling / status.

Nogle af rutinerne er mere tidskrævende end andre, og ikke alle rutiner kan opretholdes korrekt i en mindre butik med kun få timer til administration. Der er dog ingen tvivl om at hvis samtlige rutiner udføres korrekt, så har man det optimale grundlag for en god forretning med masser af korrekt data til efteranalyse. 

Vi rådgiver derfor altid om hvordan lagerstyring skal håndteres i Jeres butik - så I opnår lagerstyring - men ikke unødvendig ekstra arbejde i forbindelse med lagerstyringen.

Visma Net ERP, regnskab

Lagerstyring i én butik?

Simpel lagerstyring i én butik kan løses på flere måder. Kasseapparatet har indbygget lagerstyring, men det er også muligt at få koblet jeres webshop eller e-conomic på som lagerstyring hvis i ønsker dette.

Lagerstyring med flere butikker?

Avanceret lagerstyring med flere butikker kræver flere lokationer. Dette kan vores kasseapparat klare både med og uden e-conomic. Her benyttes lokationer i e-conomic til hver butik. Vi har i dag Bahne kørende med 16 butikker over hele landet, så vi har masser af erfaring med drift af flere butikker.

Hvor skal lageret placeres rent teknisk i din løsning?

Skal lageret styres fra kasseapparatet? Fra webshoppen? Fra jeres økonomisystem? Dette er uden tvivl det vigtigste spørgsmål i en løsning med op til 3 forskellige systemer. Hvilket system skal være den primære til at styre lageret?

Få lageret placeret i webshoppen

Denne model bruges ofte, hvis du har en webshop med indbygget lager, hvor du har variant produkter i form af tøj med fx farve/str. Disse varer er specielle og webshoppen ”føder” disse produkter for dig via den indbyggede variantstyring. 

Alle varianter overføres så til e-conomic/kasseapparatet automatisk, og sælges/returneres en vare på kasseapparatet så justeres lageret automatisk til webshoppen.

Få lageret placeret i økonomisystemet e-conomic

Denne model bruges mest hvis dit firma også sælger engro direkte fra dit økonomisystem som fx e-conomic. Du har måske et firma som sælger børnesko engro, men din webshop trækker fra samme lager som engrosalget. 

I løsningen vil webshoppens lager vise lageret inde fra e-conomic, og alt salg på kasseapparatet justeres automatisk til i e-conomic, som så også påvirker webshoppen.

Håndscanner til lageroptælling

Alle større butikker benytter en håndscanner til lageroptælling - for at gøre deres lageroptælling simplere og mere effektiv. En håndscanner med integration er desværre også bare en dyr ting, og da lageroptællinger er sjældne nødvendigheder så oplever vi at mange mindre butikker fravælger dette pga. prisen på udstyret.

Lav en lageroptælling årligt

Lageroptælling er en vigtigt ting. Nogle butikker gør det hver måned, andre én gang om året. Fælles er at en årlig lageroptælling er vigtig for at værdisætte lageret så jeres vareforbrug kan beregnes og jeres varelager værdisættes så I kan få lavet et korrekt regnskab.

Fordele med stregkoder

Vi er helt vilde med stregkoder til vores kasseapparat! Og stort set alle vores kunder benytter dem ude i butikkerne. ”Stregkoder giver frihed!” Uden stregkoder kunne butiksejeren aldrig give helt slip og det at holde lidt fri ville næsten være umuligt! 

Årsag? Nye medarbejdere slår altid forkerte priser ind på kasseapparatet, sælger på forkerte varenumre på kasseapparatet, mærker forkert op i butikken. Alt sammen noget der betyder at butiksejeren aldrig helt vil forlade butikken. 

Med stregkoder på kasseapparatet, så kan selv personale uden den store oplæring sælge varer, ganske nemt og enkelt og helt uden at lave fejl. Vores kunder elsker også stregkoderne og især butiksejerne elsker stregkoderne til deres nye kasseapparat, for nu kan de holde lidt mere fri.

Avanceret lagerstyring med vareforbrug i regnskabet?

Lagerstyring findes i mange former, vælger man at gå efter det maximale datagrundlag og den form som revisoren elsker allermest, så skal du gå efter lagerstyring med vareforbrug. Dette er den model, som de store butikker bruger. 

Denne sikre at de kan reagere hurtigt og klogt på deres varelagers bevægelse dag for dag. Vareforbrugsstyring betyder kort fortalt at alle varer ligges på lager, og bogføres på lageret i balancen i regnskabet. Først ved at salg på en vare flyttes varens værdi fra varelageret i balancen til vareforbruget i driften. De butikker som benytter denne model vil altså altid kende deres vareforbrug måned for måned, og de behøver altså ikke vente på en årlig status for at kende deres resultat.

Butikker som kører større økonomisystemsløsninger kan også se hvilke varer som har ligget længst tid på lager, og sørge for at gamle varer kommer på udsalg osv.

Priser og funktioner
Funktioner
Gratis lager
Status modul
200 kr/md
Logistik modul
100 kr/md
Op/nedskrivning af lager
 
 
 
Vis antal og POS
 
 
 
Vis antal i BackOffice
 
 
 
Se transaktionshistorik
 
 
 
Scan og læg på lager BO
 
 
 
Send/modtag til anden butik BO
 
 
 
Funktionen status
 
 
 
Flyt mellem butikker
 
 
 
Bestil fra leverandør
 
 
 
Bestil fra butik
 
 
 

 

Scan Client Program
 
 
 
SC send/scan vare
 
 
 
SC status
 
 
 
SC send ordre bestilling
 
 
 
SC varemodtag
 
 
 
SC varemodtag fra fil
 
 
 
(SC scan og print)
 
 
 

 

Labelprint applikation (Tilkøb)
 
 
 
Print ud fra søg
 
 
 
Print intelligent kode
 
 
 
Print ud fra nye og opdaterede
 
 
 
print ud fra modtaget varer
 
 
 

 

Rapporter
 
 
 
Salgsrapporter
 
 
 
Bruttoavance pr. salg pr. leverandør
 
 
 
Lagerværdi
 
 
 
Lagerværdi ud fra kostpris
 
 
 
Lagerværdi ud fra salgspris
 
 
 
Lagerværdi pr. dato
 
 
 
Lagerværdi liste/grupperet pr. brand
 
 
 
Lagerværdi liste/grupperet pr. finansgruppe
 
 
 
Intern lagerbevægelser
 
 
 
Bestillingsforslag
 
 
 
Leverandør til/fra bevægelser
 
 
 
bestillingsrapport: Lagerbevægelser pr. produkt
 
 
 

 

POS Program
 
 
 
Leverandør bestilling (Order products)